خراسان جنوبی،شهرستان قاین
iranmatn@yahoo.com
+989011440113

اهداف داستان خوانی، داستان گویی و داستان نویسی کودکان🔴
۱- کمک به پرورش قدرت بیان و عواطف و افکار کودکان
۲- تقویت و پرورش نیروی تخیل در کودکان
۳-تحریک قوه ی ابتکار و ابداع در کودکان
۴-ایجاد عشق و علاقه به ادبیات و کتاب در کودکان
۵- رشد اعتماد به نفس کودک و علاقمند ساختن او به آزادی و عدالت اجتماعی
۶- برآوردن نیازهای عاطفی کودک و آماده ساختن او برای دریافت پیام های اخلاقی و انسانی و شهروندی خوب بودن

شیوه هایی برای اجرای فعالیت ها🔴
خواندن_قصه و یا کتاب داستان از سوی بزرگترها برای دانش آموزان پایه های اول و دوم 🔐
شنیدن قصه های مادر بزرگ و پدر بزرگ و #بازنویسی آن 🔐
استفاده از داستان یا قصه های مناسب به صورت فایل صوتی در فضای مجازی و برنامه های رادیو و…🔐
گزارش دید و بازدید ، سفر ، فعالیت علمی ، گردش علمی و آداب و رسوم مناطق مختلف …🔐
نوشتن_خاطره ، داستان ، شعر و . ..مصاحبه ، گفتگو با والدین ،دوستان و….🔐
طراحی_داستان تصویری ، اجرا و ضبط نمایشنامه با کمک دوستان و خانواده 🔐
تهیه_گزارش خبری از اتفاقات نوروز ، روز طبیعت ، اتفاقات مهم کشور و….🔐

رویکرد داستان خوانی، داستان گویی و داستان نویسی🔴
🔖داستان خوانی
کتاب ها و مجلات کودکان از بهترین منابع برای داستان خوانی هستند. این منابع را در اختیار کودک قرار دهید تا از بین آن ها داستان مورد علاقه ی خود را انتخاب کرده و بخواند.
با توجه به این که برای داستان خوانی محدوده ی زمانی و مکانی وجود ندارد؛ از هر موقعیت زمانی و مکانی مثلا در مسیر سفر، در منزل، در پارک و … و در هر ساعت شبانه روز می توانید بهره ببرید.
برای داستان خوانی به علاقه و میزان توانایی کودک توجه کرده و او را در انتخاب موضوع و نوع داستان آزاد بگذارید اما سعی کنید کودک کلاس اولی داستان هایی کوتاه را انتخاب کند تا باعث دلزدگی و خستگی اش نشود.
از داستان خوانی کودک فیلم یا فایل صوتی تهیه کنید و مشخصات کودک و مکان و زمان و اطلاعات لازم را به آن پیوست نمایید
🔖داستان گویی
داستان‌گویی، عبارت است از گفتن داستان به صورت شعر یا نثر که شخص قصه‌گو آن را در برابر شنونده‌ی زنده اجرا می‌کند.
داستان‌ گویی می‌تواند به صورت گفتگو، ترانه، آواز با موسیقی یا بدون آن باشد و با ابزارهایی مثل عروسک ها، اسباب بازی ها یا کاردستی های مرتبط همراه شود.
داستان گویی می تواند با یک یا چند تصویر چاپی یا نقاشی شده همراه باشد و یا بدون هیچ وسیله ای اجرا شود.
حرکات دست، حالات چهره، لحن و تغییر صدا در داستان گویی از اهمیت بسزایی برخوردار هستند.
منابع داستان گویی می تواند از کتاب هایی که کودک خوانده یا شنیده، فیلم هایی که دیده و یا خاطره هایی که برای خودش یا دیگران اتفاق افتاده، باشد.
داستان گویی می تواند کاملا زاییده ی فکر کودک باشد.
در داستان گویی توجه به علاقه ی کودک و آزاد گذاشتن او در انتخاب موضوع یا وسایل بسیار اهمیت دارد.
داستان گویی هم وابسته به زمان و مکان خاصی نیست و می تواند در هر موقعیت زمانی و مکانی اجرا شود.
برای ثبت داستان گویی کودک می توان از ضبط ویدئویی و یا ضبط صدا کمک گرفت و مشخصات کودک و مکان و زمان و اطلاعات لازم را به آن پیوست نمود.
داستان نویسی، تصویرگری
برای تصویرگری مرتبط با داستان بهترین چیز نقاشی خود کودک است. کودک باید در انتخاب تکنیک نقاشی کاملا آزاد باشد و استفاده از هر نوع وسیله ی رنگ آمیزی بلامانع است.
استفاده از کلاژ (با بریده های تصاویر کتاب ها و مجلات دیگر، پارچه، کاموا، روزنامه، کاغذ رنگی و ..) نیز می تواند گزینه ی جالبی است.
🔖به فرصت سه گانه ی داستان خوانی، داستان گویی و داستان نویسی در ایام تعطیلات نوروزی به چشم فرصت هایی ارزشمند و طلایی بنگرید که کودکتان در خلال انجام آن ها، مهارت های نوینی را تجربه می کند.
از آن ها پشتیبانی نمایید، کارشان را تایید و ستایش کنید و برایش اهمیت قائل شوید تا کودکانی توانمند را به آینده ی کشور عزیزمان تحویل دهید.
🔖داستان نویسی
در داستان نویسی آشنایی و توجه به ارکان داستان بسیار مهم است. کودک را راهنمایی کنید تا به طور بسیار ساده با عناصر داستان، آشنا شده و در داستان خود آن ها را رعایت کند.

فعالیت ها🔴
با یکی از اجزاء سفره هفت سین مصاحبه ای تهیه کن “سوالات و جواب ها را خودت بنویس🔐
اگر به مسافرت رفته اید از مراسم و آداب و رسوم نوروز آن شهر یا محل یک گزارش تهیه کن. 🔐
گزارش ها می تواند فایل صوتی،آلبوم ورق زن، فایل تصویری وحتی فیلم ویا پاورپوینت باشد.🔐
از مسیر مسافرت و محل های دیدنی و باستانی و خاطرات خوش آن یک گزارش تصویری با گوشی تلفن همراهت تهیه کن و روی آن صدا گزاری کن و با خودت به کلاس بیاور🔐
تاریخ و محل مسافرت و یا دید و بازدید، سوغاتی و خوراکی ها، اتفاقات مسیر و تصویر مناطق دیدنی، مشکالت و راه حل ها را در سفر نامه ای تنظیم کن بصورت خاطره نویسی با خودت به کلاس بیاور🔐
یکی از قصه های محلی خودت را که از بزرگتر ها شنیده ای به زبان فارسی بنویس و برایش هم نقاشی بکش و جلد طراحی کن تا کتاب قصه شود🔐
یکی از بازی های محلی خودت را که از بزرگتر ها یاد گرفته ای به زبان فارسی بنویس و برایش هم نقاشی بکش و جلد طراحی کن تا کتاب قصه شود🔐
اتفاقات محل زندگی خود” شهر یا روستا” را در ایام نوروز “هر روز”جداگانه توصیف کن و تمامی آنها را با خودت به کلاس بیاور.🔐
یکی از اجزاء سفره هفت سین را انتخاب کن و خودت را بگذار جای آن و زندگیت را توضیح بده و بنویس.🔐
در مورد نکات مشترک سفره های هفت سین و آداب و رسوم نوروز جاهایی که دید و بازدید رفته ای برای هم کلاسی هایت یک گزارش تهیه کن. 🔐
ماه تولد خودت را انتخاب کن و علت نامگذاری آن ماه، شکل و سمبل آن و …و اخالق و رفتار متولیدن آن ماه را خودت را توضیح بده و بنویس.🔐
یک شاعر ایرانی انتخاب کن شعر او را خوب حفظ کنید و با خانواده در هنگام سفر یا کنار فامیل جمع خوانی کنید و فیلم آنرا با خود به کلاس درس بیاور .🔐
گزارشی از سوغاتی شهر یا روستای خود را تهیه کن و ساختن و یا پختن یکی از آنها را در فیلم یا پاورپوینت توضیح بده🔐
در ساعت تحویل سال ۱۳۹۸چه آرزویی کردی؟ اگر به آرزویت برسی چه می کنی یک قصه بساز.🔐
یک نامه زیبا به همراه شعر و نقاشی مناسب برای روز یازدهم فروردین آماده کن و تمامی احساست را برای پدرت بنویس و روز پدر را به پدر و یا پدر بزرگت تبریک بگو🔐
یکی از قصه های محلی را با برادر و یا فامیل خود بصورت یک نمایش بازی کن و آنرا فیلمبرداری کرده بهمراه متن قصه آنرا بصورت یک نمایشنامه بنویس و با خودت به کلاس بیاور🔐
یک قصه که مادربزرگ برایت تعریف کرده بنویس🔐
سفرنامه خود را در ایام نوروز برای دوستانت بنویس و عکس هایی از جاهای دیدنی تهیه کن 🔐
داستانی از زبان ماهی بنویسید که میخواهد دور حوضی شنا کند و بداند با محاسبه محیط چقدر شنا کرده است🔐
چنانچه در ایام نوروز کاردستی مانند سفره هفت سین،ساخت وسیله و …. درست کرده با خودت به کلاس بیاور🔐
در مسیر مسافرت صحنه زیبا و دوست داشتنی را که دیده ای نقاشی کن و به کلاس بیاور 🔐
از یکی از اماکن و شهرهایی که به مسافرت رفته ای گزارشی بنویسید🔐
در نمایشگاه ها،امامزاده ها،اماکن کتابی با موضوع جالب را خواندی خلاصه آنرا بنویسید🔐

thumb image